30 April 2009

mana ibu bapa mereka?

Tadi aku pegi PAS shah alam dgn sharon..berjalan2,bosan d ruma. pas2 blk dlm pkul 8pm dgn menaiki bas seranas.aku duduk seat plg belakang, seat tu ada 5 tmpt dudduk. so, sblh aku sharon dan 3 remaja perempuan, yg aku kira masih bersekolah menengah.
Persoalannya di sini, pkul 8pm masih lg berada d luar ruma, sedangkan mereka sepatutnya berada di dalam ruma, study sambil dipantau oleh ibu bapa mereka. memanglah bsok 1 mei, cuti. tapi masalahnya hari sudah malam dan tidak elok utk gadis remaja d luar ruma tanpa pengawasan ibu bapa mereka.Lebih2 lagi remaja di bawah 17 tahun.
aku jd geram. tapi xtau mau geram dgn siapa. dgn remaja itukah?atau dgn ibu bapa mereka itukah?xtau siapa yg salah. adakah tidak ada kesedaran diri drpd remaja itu sendiri? atau sikap ibu bapa yang terlalu manjakan anak2 mereka + sikap mereka yang kurang tegas?
bingung...??

7 comments:

Fadhlah said...

ibu bapa mereka dirumah..jgn salahkan mak bapak yer..salah diri sendiri yang merosakkan diri sendiri!btol ker ayat nie?

mAnjA said...

ya,bole jd jg. tp klu mak bapak tegas+halang anak2 drp kluar ruma, mgkn mrk skrg tgh tolong mak potong bawang, borak2 dgn bapak, tolong adik bt keja ruma..
kluar ruma 2 bole, tp mak bapak kena letakkan syarat, jgn smpi malam,bg time limit.:)

+ k.y.e.k.o + said...

susa jg ya jd cikgu nie..huh. memang perasaan cikgu gtu erk..

Tp, geram jg dgn bdk2 itu. napa xtnya jak dorang..

+ iNaMoRaTa + said...

hai kak manja..
farin ni..hehehee...
kakak jadi cigu ka skrg?..
dmana?..
hehee

alongue gibbson said...

jangan salahkan ibu bapa 100%..kadang2 anak2 ni tak dengar cakap mak bapak dorg..biasalah anak-anak sekarang ni..pelajar ke,bakal cikgu ke,ustaz ke,sumer sama je..kalau nak nakal tu,nakal la jugak yerrr manja kn???

mAnjA said...

Kiko: ya, mgkn begi2 la perasaan cigu ni kn?:)

Farin: blum lg jd cikgu, insyaallah thn dpn kali.:)

Alungibson: Yala, mgkn anak2 2 yg degil + keras kepala biarpn sdh b'kali2 dberi nasihat oleh parents dorg kn?who knows..(-.-)

+ iNaMoRaTa + said...

oo..
takpa2 bertahan..
nnt klu sudah jd cikgu kalah la sudah tu cikgu bibah..
kuang3..
hehehee